Sweden Bike Expo – En liten cykelmässa för alla

Det märks att cykling blir allt mer populärt. Sweden Bike Expo var något avslagen i år men lockade ändå en bred publik. Mässan som började lugnt i fredags med en hel del branschfolk övergick under helgen till att vara ett allmänt nöje för såväl stora som små. Reumatikerförbundet var på plats alla tre dagarna för att informera om artros.

Reumatikerförbundet samarbetade och delade en välbesökt monter med Lidingöloppet MTB. Förutom att informera på plats hölls en föreläsning per dag av Elin Löfberg, fysioterapeut och Maj Larsson, medlem i Reumatikerförbundet. Föreläsningarna handlade om artros och hur man tränar rätt samt hanterar sin smärta. Maj berättade också om sitt deltagande i Cykelvasan 30, ett lopp som hon hörde talas om genom Reumatikerförbundet.

Intressant mässa för både elit och motionär

Att besökarantalet sjönk i år berodde troligen till stor del på att en konkurrerande mässa hölls i Göteborg för cirka tre veckor sedan. Mässan var intressant för såväl elitcyklisten som för den vanliga motionären. Det fanns cyklar av alla sorter bland annat terrängcyklar, landsvägscyklar, last-cyklar, tandem och enhjulingar. Men utbudet av cyklar i den lägre prisklassen kunde varit större och bara ett fåtal av de stora cykeltillverkarna var på plats. Däremot fanns det mycket tillbehör och många researrangörer. En hel del hjälpmedel för den som har besvär med lederna presenterades. Men mest av allt märktes den uppåtgående marknaden för el-cyklar.

El-cykeln kan vara ett bra hjälpmedel

El-cykeln är ju allmänt känd för att vara ett bra pendlingsfordon men flera varianter finns även framtagna med extra omsorg om ergonomin för att passa människor som har begränsad rörlighet och svårt att hålla balansen. Flera cyklar särskilt anpassade för den målgruppen visades upp under mässan. El-cykeln kan vara ett bra hjälpmedel för många och beroende på dagsform kan man välja att stänga av elen.

Gemensam tävling

Reumatikerförbundet och Lidingöloppet MTB höll en gemensam tipspromenad och för den som deltog fanns chans att vinna en Windfree som skyddar öronen från vindbrus, eller startplatser till Lidingöloppet MTB:s vår och hösthelg. Mountainbikeloppen passar både elit, motionärer, ungdomar och barn och genomförs i vacker skärgårdsmiljö.

Läs mer om Lidingöloppet MTB här.
Läs mer om Sweden Bike Expo här.

Funderar du på att delta i ett cykelmotionslopp? Det finns många trevliga lopp att anmäla sig till. För att hitta tips, gå in här.

............................................................................

Tips på prylar för cyklister

Uppblåsbar cykelhjälm

Den uppblåsbara cykelhjälmen från Hövding har blivit populär. Man bär den som en scarf och om olyckan är framme blåser den upp sig och lägger sig som ett skydd runt huvudet på mindre än en microsekund.

Ryggsäck

Ryggsäcken från FireFly har en rad med ledlampor som belyser bärarens ryggtavlor. Vid varje sida är ryggsäcken utrustad med en gul led-kolumn. Ryggsäcken gör att cyklisten syns bra i trafik och andra riskabla och mörka miljöer.

Windfree

Alla som cyklar, springer, åker båt eller bara vistas ute när det blåser vet hur tröttande det kan vara med det ständiga vindbruset i öronen. Windfree består av ett skum med en cellstruktur som släpper in ljud men stoppar vinden. På sätt tar man bort bruset men det går ändå att höra omgivningen klart.