Syns inte finns inte

Från Reumatikervärlden: Reumatism bland unga, är det verkligen på riktigt? Är det inte bara gamla människor som har det? Du som är så glad och gör så mycket? Du kan väl inte ha ont?

Jo, det kan vi. Vi är inte vår sjukdom, men sjukdomen är en del av oss. Den syns inte utanpå, men vi vet att den finns där. Den är med oss i allt vi gör, dygnets alla timmar, årets alla dagar.

Det kan vara svårt att förstå det en inte ser. Men vi lever med de svullna lederna, med värken och tröttheten, och med biverkningarna av våra mediciner. Det ska inte ifrågasättas. Vi ska inte behöva kämpa mot både smärta och andra människors oförståelse.

Vi vet att vår sjukdom inte måste vara något som bromsar oss. Vi vet att det går att anpassa sig och ändå leva sitt liv fullt ut. Att det går att följa sina drömmar. Men ibland krävs det lite extra förståelse.

Madeleine Beermann
Ordförande i Unga Reumatiker
Texten är hämtad från Reumatikervärlden nr 5 2017.

Syns inte finns inte – Unga Reumatikers kampanj

I samband med Internationella Reumatikerdagen den 12 oktober hade Unga Reumatiker kampanjvecka. Kampanjen pågick i fem dagar, den 9–13 oktober.  Syftet med kampanjen var att medresenärer ska förstå och respektera att det inte krävs yttre attribut för att vara i behov av att sitta i kollektivtrafiken, samt att kollektivtrafikbolagen ska inkludera osynliga funktionsnedsättningar till de prioriterade sittplatserna.

Gå in på synsintefinnsinte.se så får ni veta mer. På Unga Reumatikers hemsida finns mer information om kampanjen. Gå in här.

Under hela internationella reumatikerdagen fanns Unga Reumatiker på plats för att prata med medresenärer i kollektivtrafiken på Odenplan i Stockholm. Gå in på Unga reumatikers hemsida för att läsa mer.