Uppsatstävling: ”Att arbeta med reumatism”

Edgar Stene Prize Competition – 2019

Hur är det att leva med reumatism? Vi vill dela med oss av din berättelse så att fler får ta del av den. I år är temat ”Min ideala arbetsgivare – som inte ser min reumatism som ett hinder”.

Utökad tävling även i år

Reumatikerförbundet delar ut 5 000 kronor till det bidrag som går vidare till Edgar Stene Prize Competition. Vinnaren kommer att presenteras med bild och text på hemsidan och i Reumatikervärlden. Två skribenter får 3 000 kronor i träningsbidrag och tre skribenter får presentkort på 500 kronor från upplevelse.com. Alla deltagare tackar vi med varsin trisslott. (Alla inlämnade uppsatser kan komma att publiceras i Reumatikerförbundets mediekanaler).

Kort om tävlingen

Tävlingen arrangeras varje år av Reumatikerförbundets samarbetspartners, EULAR och PARE (The European League Against Rheumatism och People with Arthritis/Rheumatism in Europe). Varje land får skicka ett bidrag. Reumatikerförbundet samlar in de svenska bidragen och väljer med hjälp av en jury vilken uppsats som ska gå vidare till EULAR.

Vinnaren av hela uppsatstävlingen blir även bjuden till EULAR:s kongress i Madrid nästa sommar för att få delta i öppningsceremonin och den officiella middagen. I resan ingår fyra nätters övernattning.

Vi vill ha din text och bilder senast den 31 december.

Din berättelse är viktig för oss. Den hjälper oss att stötta och påverka!

Inlämning

Vi vill ha din text och bilder senast den 31 december.

Mejla till: edgar.stene@reumatikerforbundet.org

Eller posta till:

Att: Tidiane Diao
Reumatikerförbundet
Hälsingegatan 43

Märk mejl och kuvert med Edgar Stene Prize Competition.

För frågor Kontakta:
Tidiane Diao 08-505 805 27 eller Petra Meyer Linderoth 08-505 805 21.

Kort om reglerna:

Det är viktigt att du som deltar läser igenom tävlingsreglerna som bifogas i dokumenten nedan. Den tävlande måste bland annat ha fyllt 16 år och uppsatsen ska skrivas på svenska. I dokumenten finns all viktig information om hur du lämnar in ditt tävlingsbidrag, vilken textlängd uppsatsen ska samt information om typsnitt och foton med mer.

I tävlingen utgår vi från skribentens upplevelse av till exempel vården, skolan, apoteket, vännerna, partnern och så vidare. Det ska inte vara en fiktiv historia utan en historia om den upplevda vardagen och hur man med hjälp av sin personliga hjälte tar sig igenom livet.

Reumatikerförbundet tillkännager det bidrag som går vidare till EULAR senast den 25 januari 2019. Det bidrag som vinner hela tävlingen tillkännages av EULAR den 15 mars 2019.

Kort om Edgar Stene
Tävlingen arrangeras till minne av Edgar Stene. Han föddes 1919 och var sjöman och ingenjör till yrket. Under livet drabbades Edgar Stene av Reumatisk sjukdom. Trots dålig hälsa fortsatte han arbeta som vanligt. Samtidigt blev han mer och mer engagerad i arbetet med hälsofrågor. Så småningom grundade han det norska Reumatikerförbundet där han arbetade fram till sin död 1969. Edgar Stene hade en betydande roll i det internationella samarbetet och fick flera utmärkelser för sitt arbete.

Läs mer om tävlingen här: https://www.eular.org/pare_stene_prize.cfm

Källa: Reumatikerförbundet.