Vad är psoriasisartrit?

Chatta med en reumatolog och få svar på dina frågor.

Den 24 oktober klockan 13.00 kommer du kunna chatta med reumatologen Ulla Lindqvist om psoriasisartrit, men du kan så klart redan nu ställa din fråga till experten! Du kan också lära dig mer om ledsjukdomen psoriasisartrit genom en utbildning som Netdoktor har tagit fram i samarbete med Reumatikerförbundet och Psoriasisförbundet.

Psoriasisartrit – en inflammatorisk ledsjukdom

Psoriasisartrit, PsA, är en inflammatorisk ledsjukdom. Symptomen vid psoriasisartrit varierar mycket från person till person. Men om du har psoriasis och börjar få svullna leder, rörelsesmärta, värk vid vila och ömhet i muskel– och senfästen så skulle det kunna röra sig om psoriasisartrit. Dock kan hudsymptomen vid psoriasis vara så lindriga att du själv inte lägger märke till dem, då kanske ledvärken är det första sjukdomstecknet som du själv märker av.

Lika vanlig hos män som hos kvinnor

Psoriasisartrit är en sjukdom som är lika vanlig hos kvinnor som hos män. Sjukdomen finns i alla åldrar, men det vanliga är att den debuterar i medelåldern.

Läs mer om chatten och utbildningen på netdoktor.se.
För information om psoriasisartrit kan du också gå in på Reumatikerförbundets diagnossidor.