Viktig dom från Högsta förvaltningsdomstolen

Högsta förvaltningsdomstolen har givit en kvinna med artros rätt efter att Försäkringskassan nekakat henne sjukpenning. Ett steg i rätt riktning säger Reumatikerförbundets ordförande Lotta Håkansson.

I tre år kämpade Ing-Britt Vikström mot Försäkringskassan för att få rätt till sjukpenning för sin artros i fingerlederna. Försäkringskassan har nekat henne sjukpenning på halvtid och hänvisat till att hon skulle kunna klara något annat ”normalt förekommande arbete” på heltid. Efter år av processande hamnade ärendet hos Högsta förvaltningsdomstolen. Den 26 juni kom deras dom. Ing-Britt Vikström har rätt till sjukpenning på halvtid.

-Detta är ett steg i rätt riktning, nu får vi se hur Försäkringskassan kommer att tolka domen, hur de kommer att påverka rättstillämpningen framöver. Många av våra medlemmar är i samma situation som kvinnan som nu efter flera års kamp fått rätt. Domen kan komma att få stor betydelse för många, säger Lotta Håkansson ordförande i Reumatikerförbundet.

Andelen som mist sin sjukpenning de senaste åren är också högst bland reumatiker och personer med andra sjukdomar i rörelseorganen.

-Jag är både frustrerad och förfärad över att siffrorna dragit iväg så mycket under så kort tid. Det måste bli stopp på den utvecklingen. Vi måste ha en fungerande sjukförsäkring, säger Lotta Håkansson.

Domen finns att läsa i sin helhet här