"Reumatiker"-appen

Reumatikerförbundet har lanserat en app för att hjälpa alla som berörs av reumatiska sjukdomar. I appen kan du hantera dina recept, ta del av de senaste nyheterna från Reumatikerförbundet och mycket mer.

I appen kan du till exempel:

• Ta del av nyheter och information om reumatiska diagnoser från Reumatikerförbundet.
  • Se dina och anhörigas läkemedelsrecept, inklusive recepthistorik.
  • Beställa dina och anhörigas läkemedel från etablerade apoteksaktörer.
  • Se din medicinska journal, i samarbete med 1177 Vårdguiden.
  • Rapportera in dina värden till din reumatikerläkare via PER.

Du hittar appen genom att söka efter "Reumatiker" i App Store eller Google Play.

Appen är gratis att ladda ner. För att läsa nyheter från Reumatikerförbundet behöver du ingen inloggning. Om du vill använda de andra funktionerna krävs att du loggar in med Bank-ID.

All personlig information hanteras säkert enligt personuppgiftslagen. Reumatikerförbundet kan inte se eller spara något av din personliga data. Den hämtas direkt från eHälsomyndighetens receptdatabas.

Om du beställer läkemedel via appen doneras en del av värdet till Reumatikerfonden som samlar in pengar till forskningen för att lösa reumatismens gåta.

Varför lanserar Reumatikerförbundet en app?

En viktig del i Reumatikerförbundets arbete är att på olika sätt bidra till utvecklingen av en modern sjukvård. Vi är övertygade om att digitala e-hälsotjänster kommer att få allt större betydelse i sjukvården. I takt med att digitaliseringen i samhället ökar vill vi att våra medlemmar får bästa möjliga tillgång till nya möjligheter som denna ger.

Vi hoppas även att appen hjälper landets reumatiker se det värde som Reumatikerförbundet skapar, och lockar ännu fler att bli medlemmar i Reumatikerförbundet.

Hur har appen utvecklats?

Appen Reumatiker har utvecklats av Reumatikerförbundet i samarbete med företaget FRISQ AB.