ReumaKompis

Det är många gånger ensamt att få en reumatisk diagnos. Reumatikerföreningen Stockholm har ett nätverk som stöd för de som vill ha någon att prata med om sin diagnos. Om du känner dig intresserad får du gärna kontakta oss så matchar vi dig med någon i vår förening.

Har du nyligen fått en reumatisk sjukdom och vill ha en erfaren kompis att prata med? Har du haft din sjukdom ett tag och känner att du skulle kunna vara en kompis till en nysjuk?

Kom med i Reumakompis!

Att vara en Reumakompis innebär att reumatikerföreningens medlemmar som vill träffa en ”mer erfaren” kompis matchas ihop med en kompis utifrån bland annat ålder och diagnos. Ni träffar varandra sedan på det sättet ni kommer överens om och under enkla former, antingen via telefon, e-post eller face-to-face.

Det går i första hand ut på att umgås och ha roligt tillsammans i en jämlik relation. Det handlar inte om att vara förmyndare åt någon annan eller om att kunna ställa krav på hjälp och stöd från den andre. Poängen är att lära känna varandra, lära sig av varandras erfarenheter och kanske hitta en vän för live

Så här går det till

• Du anmäler ditt intresse till info@reumasthlm.se
  • Vi ringer upp dig och berättar mer om Reumakompis och ställer kanske några frågor
  • Vi gör en matchning utifrån din diagnos.
  • Ni får kontaktinformation till varandra och uppmanas att ta den första kontakten inom 2 veckor.
  • Ni beslutat tillsammans under vilka former ni ska träffas: telefon, sociala medier eller kanske att göra sällskap på någon av föreningens aktiviteter? Ni bestämmer också när och hur ni vill fortsätta ses eller om ni vill avsluta kontakten.
  • Om du vill byta ReumaKompis så går det jättebra, kontakta oss så matchar vi dig med någon annan
  • Målet är att du ska hitta någon som du får förtroende för och ibland tar det flera försök
  • Vi kommer att kontakta dig för att höra hur det går efter att du har matchats
  • Om du har några frågor eller synpunkter på ReumaKompis-nätverket är vi tacksamma om du kontaktar oss
  • Vi kommer att bjuda in till gemensamma träffar för alla ReumaKompisar, man deltar om man vill

Bakgrund
ReumaKompis är ett nystartat projekt inom Reumatikerföreningen Stockholm, den största patientföreningen i Stockholm med över 2800 medlemmar. Reumakompis är ett komplement till föreningens övriga verksamhet.

Tillsammans är vi inte ensamma!