​Reumatikerföreningen Stockholm firade 40 år

Lördag den 28:e september samlades drygt 100 medlemmar i Kista för att uppmärksamma Reumatikerföreningen Stockholms 40-årsjubileum.

Firandet startade med mingel, alkoholfritt bubbel och gott tilltugg. Därefter fick vi en liten historisk tillbakablick av ordförande Caroline. Föreningens jubileumsgrupp har djupdykt i gamla dokument för att få fram lite historik.

”Den 30 oktober 1979 hölls det första mötet, på Bergsunds strand 47, där man beslutade att bilda lokalföreningen i Stockholm. Syftet med bildandet av föreningen var att förbättra situationen för oss reumatiker på olika sätt, som vården och tillgänglighet. Men även att påverka, synas och ha roligt tillsammans.
En månad senare höll Eskil Roos i ordförandeklubban när Reumatikerföreningen Stockholm hade sitt första styrelsemöte. Man tog då bl.a. upp att påtala missförhållanden på S:t Eriks sjukhus. Föreningen hade också påpekat den bristande tillgängligheten på idrottsanläggningarna och skickat en skrivelse till dåvarande borgarrådet Ingemar Josefsson. ”

Dagens första föreläsare var Kenneth Henriksson, senior reumatolog, höll en föreläsning med rubriken Reumatologins utveckling de senaste 40 åren. Kenneth började som reumatolog 1978 på Karolinska, så han har varit med på hela denna resa. Han tog upp hur behandling och mediciner har förändrats under dessa år.

Efter Kenneths föredrag tog föreningens egna kör ton och rev av ett par fina låtar. Sedan intog dagens andra föreläsare scen, Yvonne Enman, vetenskapsjournalist. Yvonnes föredrag hade titeln forskningens betydelse och utveckling. Även Yvonne har på nära håll följt den utveckling som reumatologin har gjort. Tack vare forskning har vi numera många effektiva mediciner och vi med reumatiska sjukdomar kan leva relativt normala liv jämfört med 40 år tillbaka. Forskning inger hopp och framtidstro, som Yvonne säger.

Kaffe och tårta tillhör ett jubileum, så även vårt. Därefter var det dags för dagens sista föreläsare som fick spegla framtiden. Läkare Joakim Lindqvist doktorerar vid Karolinska med Yoga mindfulness mot smärta vid reumatisk ledsjukdom. Han berättade om sina kommande studier.

Reumatikerföreningen Stockholm blev uppvaktade av förbundsstyrelsen via Tommy Olsson, andre vice ordförande för Reumatikerförbundet och Reumatikerdistriktet Stockholm via Carin Lemberg.

Stort tack till alla som kom och bidrog till vårt fina jubileum blev så bra som det blev!