Stöd oss - Reumatikerförbundet

Det finns många sätt att stödja oss

Har du några frågor eller behöver hjälp? Kontakta [email protected] eller 08 505 805 00
Du kan också skicka ett meddelande direkt här
card_giftcard

Ge en gåva med kort

Du kan bidra till att kunskap om de reumatiska sjukdomarna kan spridas till fler, att det kan forskas mer på reumatiska sjukdomar och att reumatiker kan få stöd att leva ett bra liv med sin sjukdom.

Ge en gåva!

check_box

Bli månadsgivare

Genom att bli månadsgivare är du med oss och kämpar för att nå visionen – ett bra liv för alla reumatiker och lösningen på reumatismens gåta – smart och effektivt varje månad, året om.

Månadsgivare blir du här!

cake

Skapa en egen insamling

Gör en insamling till förmån för Reumatikerförbundet när du fyller år eller om du vill fira någon annan. Du får en dedikerad insamlingssida som du lätt kan dela på sociala medier.

Starta här!

filter_vintage

Minnesgåva och högtidsgåva

En minnesgåva är ett fint sätt att hedra minnet av någon. Den här tjänsten innebär att ett minnesblad som du väljer ut tillsammans med en sista hälsning skickas till begravningen.
En högtidsgåva är en gåva för att fira någon på födelsedagen eller någon annan högtid.

Här skickar du en minnesgåva.
Här skickar du en högtidsgåva.

stars

Testamente

Ditt testamente är värdefullt för kommande generationer och din omtanke lever vidare länge. Här kan du kostnadsfritt få hjälp att skriva ditt testamente.

Ta reda på hur!

card_giftcard

Andra sätt att ge

Visste du att du kan stödja Reumatikerförbundet genom att fondspara eller genom att köpa lotter? Det och flera andra sätt är möjliga.

Postkodlotteriet
Humanfonden

Sponsorhuset

Vi behöver dig!

Med din hjälp kan fler som lever med en reumatisk sjukdom få hjälp till en bättre vardag, och din gåva för oss ett steg närmare att lösa reumatismens gåta!

Det finns många sätt att stödja oss.

Behöver du oss?

Om du själv är reumatiker eller anhörig – bli medlem och en del av gemenskapen. Som medlem får du tillgång till fördjupad kunskap, medlemstidningen Reumatikervärlden, de senaste forskningsrönen och möjlighet att utbyta erfarenheter med andra medlemmar.

phone_iphone

Swisha

Swisha en gåva till ändamålen forskning eller stöd. Om du knappar in informationen själv ska du ange 123 900 31 95 som mottagande nummer. Välj vad din gåva ska användas till genom att skriva Forskningsverksamhet eller Stöd som meddelande.

Här hittar du QR-koder.

account_balance

Ge en gåva via plus- eller bankgiro

Du kan också ge en gåva via plus- eller bankgiro. Gå till det ställe där du brukar betala dina räkningar, och lägg in betalningen till vårt plus- eller bankgiro där.

Sätt in din gåva på plusgiro 90 03 19-5
Sätt in din gåva på bankgiro 900-3195

Vet du om att du kan få skattereduktion för dina gåvor? Klicka och läs mer här.

Hur får jag skattereduktion för min gåva?

Reumatikerförbundet är godkända av Skatteverket för skattereduktion för gåvor. Det betyder att du kan få skattereduktion för gåvor som du skänker till Reumatikerförbundet.

Skattereduktion för gåvan till Reumatikerförbundet kan du få genom att välja ett av dessa två olika ändamål:

• Forskningsverksamhet – din gåva går till Reumatikerförbundets forskningsverksamhet, främst utdelning av forskningsanslag.
  • Stöd – din gåva går stöd till för social hjälpverksamhet och Reuma Direkt.

Vill du ge en gåva Där pengarna bäst behövs? Den kan inte ge någon skattereduktion, men sådana gåvor gör det möjligt med verksamhet som syftar till att sprida kunskap med bland annat informationssatsningar. En sådan gåva kan du ge med att Swisha direkt (se knappen högst upp på sidan)

Så här fungerar det

• Avdraget är på 25 %.
  • Endast gåvor över 200 kronor räknas in i summan du får skatteavdrag på.
  • Om du skänker minst 2 000 kronor under ett år till en eller flera ideella organisationer (som är godkända av Skatteverket) så kan du få avdrag på skatten. En gåva på 2 000 kronor innebär att du får tillbaka 500 kronor.
  • Nytt sedan årsskiftet är att du nu kan få skatteavdrag för gåvor på max 12 000 kronor per år, det gör att du kan få tillbaka 3 000 kronor.
  • Det enda du behöver göra är att uppge ditt personnummer när du ger din gåva, om du vill få en skattereduktion. Det är för att vi ska kunna skicka uppgifterna till Skatteverket så att de kan göra skatteavdraget.
  • Ger du med autogiro så har du redan angett ditt personnummer.
  • Reumatikerförbundet skickar en kontrolluppgift till dig och till skatteverket i början av året (efter gåvan).
  • Skatteavdraget ser du i din kommande deklaration. Om du ger gåvor under 2021 så ser du uppgifterna för skatteavdrag i deklarationen året efter.
  • Om du av någon anledning inte vill ha skatteavdrag för gåva kan du uppge det i din deklaration under ”Övriga upplysningar”.

Om du ger din gåva på andra sätt där du inte kunnat uppge ditt personnummer och om du har några frågor om skatteavdraget kan du kontakta oss på medlems- och gåvoservice

Ändra ditt månadsgivade!

Om du exempelvis ger 200 kronor i månaden så blir det 2 400 kronor på ett år. Du får tillbaka 600 kronor och Reumatikerförbundet får hela summan på 2 400 kronor.

Här kan du läsa mer om skattelättnad vid gåvor på skatteverket.se

Betalningsvillkor läs mer här

Medlemsavgiften

Medlemsavgiften är 250 kronor/år för ensamhushåll (21 kr/månad via autogiro). Är ni fler i hushållet som vill bli medlemmar finns familjemedlemskap:

• 350 kr för hushåll med två personer (29 kr/månad via autogiro)
  • 400 kr för hushåll med tre eller fler personer (34 kr/månad via autogiro)

För att kunna delta i föreningsaktiviteter måste medlemsavgiften vara betald. Det kan vara en förutsättning för att exempelvis delta i bassängträning som anordnas av en reumatikerförening.

Medlemsavgiften betalas per kalenderår. Avisering sker i december för kommande årsavgift. Påminnelser skickas ut i mars månad. Om du väljer att inte förnya ditt medlemskap tar vi bort dina uppgifter i medlemsregistret i april månad.

I medlemsavgiften ingår en prenumeration av Reumatikervärlden. Det ingår ingen extra prenumeration för familjemedlemskap.

Unga Reumatiker

Att bli medlem i Unga Reumatiker (0–30 år) är kostnadsfritt. Du kan vara medlem i Unga Reumatiker även om du redan är familjemedlem. Om du vill bli medlem i Unga Reumatiker ring eller mejla oss så ordnar vi det. Kontakta oss på 08 505 805 00 eller [email protected]

Reumatikerförbundets integritetspolicy

Här kan du läsa om Reumatikerförbundets integritetspolicy.

Betalning

Betalning av medlemsavgiften gör du med kortbetalning (Visa eller Mastercard), eller med en betalningsavi som du får postad till dig. På betalningssidan kan du även välja att betala månadsvis eller årsvis via autogiro, vilket du godkänner direkt med ditt Bank-id. Du kan läsa mer om autogiro här.

Du får en bekräftelse till din e-post om du uppgett en sådan, du får det senaste numret av Reumatikervärlden och annan information om medlemskapet postad till din bostadsadress.

Nytt medlemskap

När du anmäler dig som ny medlem blir ditt medlemskap aktiverat så fort betalningen har registrerats.

Om du anmäler ditt intresse för medlemskap och väljer betalningsavi, skickar vi en påminnelse om betalningen inte fullgjorts. Efter två månader tar vi bort dina uppgifter från våra register.

Detta gäller även om du tidigare varit medlem och inte längre finns i våra register.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller även medlemskap i föreningar. Vi kan dessvärre inte göra en kortåterbetalning utan återbetalning sker i så fall med ett utbetalningskort.

Om ångerrätten kan du läsa om här på Konsumentverket om ångerrätten

Har du frågor om betalning av medlemskapet?
Kontakta oss på 08 505 805 00 eller [email protected]

Gåvor

Betalning av gåvor kan göras med kort (Visa/Master) eller med ett inbetalningskort. Du kan även använda Swish eller att skänka en gåva med SMS. Om du väljer betalningsavi ska den betalas inom 10 dagar, vi skickar sedan en påminnelse om betalningen inte kommit in. Du får en bekräftelse till din e-post om du uppgett en sådan.

Du kan i gåvoformuläret när du ska välja betalningssätt och uppge dina personuppgifter välja alternativet att vara anonym.

Skatteavdrag på gåvan

Om du vill ge en gåva och använda dig av ett avdrag på skatten med 25% som gäller summor från 200 kronor upp till 1 500 kronor. Du behöver inte göra något annat än att ge din gåva så hanterar vi resten och informerar skatteverket. Läs mer om skattelättnad vid gåvor på skatteverket.se.

Månadsgivare

Om du väljer att bli månadsgivare via Autogiro kan du välja det alternativet och godkänna direkt med ditt Bank-id. Du bestämmer själv hur länge du vill vara månadsgivare. Här kan du läsa mer om autogiro och hur det fungerar.

Ge en gåva med insättning på Bankgiro eller Postgiro

Du kan också välja att sätta in din gåva direkt på Bankgiro eller Postgiro.

• Bankgiro: BG 900-3195
  • Postgiro: PG 90 03 19-5

Vill du swisha din gåva så gör du det till nummer 123 900 31 95 När du loggar in med Bank-id på din Swish-app och ska bekräfta gåvosumman så kommer det tydligt att stå Reumatikerförbundet som mottagare. Har du ingen Swish-app, kontakta din Bank så hjälper dem dig.

Ge en gåva med SMS gör du genom att texta till nummer: 72901

För anvisningar och koder för att ge en gåva med SMS läs på sidan Stöd oss

Bekräftelse och kvitto på gåva

Du får en bekräftelse eller kvitto på dina gåvor antingen via vanliga posten eller om du anger din e-postadress så kommer den direkt till din mejl, och använder du SMS så får du ett textmeddelande, vid Swish så får du bekräftelse i din Swish-app.

Minnesgåvor

För minnesgåvor gäller att vi har all information som behövs så att minnesgåvan kan skickas i tid. Vad den avlidne heter, vilken begravningsbyrå som ordnar begravning och var någonstans begravningen äger rum. Vi behöver också en hälsningstext som ska vara med och namnen på de som skriver under och skickar den sista hälsningen.

Ring eller mejla oss så hjälper vi till med Minnesgåvan. Vi skickar ett minnesbladet till begravningsbyrån, om inget annat önskas. Sedan kommer ett inbetalningskort på gåvosumman.

Har du frågor om gåvor och betalning? Vill du ge en minnesgåva?
Kontakta oss på 08 505 805 00 eller [email protected]

Stort tack för att du väljer att stödja och bidra till visionen att alla reumatiker ska kunna leva ett bra liv och att forskningen får stöd att hitta lösningen på reumatismens gåta.