Forskningspartner i forskningsprojekt

Personer som lever med en reumatisk eller en annan kronisk sjukdom har ofta lång erfarenhet och unika kunskaper, både om själva sjukdomen och hur det är att leva med sin sjukdom. För att ta tillvara på det perspektivet startade 2008 Reumatikerförbundet tillsammans med Astma- och Allergiförbundet och Hjärt-Lungsjukas Riksförbundet projektet Brukarmedverkan i forskningen. Genom att låta forskningspartners medverka och få inflytande i forskningen kunde de tillföra nya perspektiv i forskarnas arbete. Tack vare att projektet blev så framgångsrikt ingår det numera i förbundens ordinarie verksamhet.

De forskningspartners som är intresserade att delta i forskningsprojekt anmäler sitt intresse via sitt förbund. Efter en urvalsprocess får de utbildning. Därefter kan de väljas ut som medarbetare i ett forskningsprojekt. Verksamheten riktar sig främst mot medicinsk forskning, rehabiliteringsforskning och annan forskning som påverkar sjukdomarna eller dess effekter.

I filmen ovan berättar två forskningspartners och två forskare om deras samarbete och varför forskningspartner är ett bra koncept både för de som har erfarenhet av en kronisk sjukdom och för forskare.

Reumatikerförbundet

Li Alemo Munters