Vill du bli forskningspartner?

Har du erfarenhet av att leva med en reumatisk sjukdom och vill påverka forskningen?

Är du intresserad av forskning och är medlem i Reumatikerförbundet samt har tid och ork att anta nya utmaningar? Då tror vi att du kan passa som forskningspartner!

Reumatikerförbundet arbetar aktivt med olika forskningsfrågor. Under åren 2008 till och med 2010 tog vi i projektet ”Brukarmedverkan i forskningen” fram en modell för brukarmedverkan i medicinska forskningsprojekt så att forskningen kan komma till större nytta för medlemmarna.

Dina tankar är värda mycket

En viktig del i detta arbete är att utbilda så kallade forskningspartners. Du som utbildas till forskningspartner deltar i forskningsprojekt med din unika kompetens och erfarenhet som brukare. Du kan på olika sätt dela med dig av dina synpunkter, till exempel när det gäller inriktning på forskningsprojekt och deras upplägg. Du fyller även en viktig roll som länk mellan forskningen och Reumatikerförbundet. Det viktigaste bidraget du som forskningspartner kan ge är kunskapen om att själv leva med en kronisk sjukdom.

Uppdragen skiljer sig åt från projekt till projekt – ibland är forskningspartnern inblandad i projektet från start till mål och andra gånger bara i vissa delar av processen. Arbetsuppgifterna kan också vara väldigt varierande. Det kan exempelvis handla om att läsa in andra studier, delta i diskussioner om kliniska behov eller diskutera etiska överväganden.

Samarbetet mellan forskare och forskningspartners ger ofta väldigt positiva effekter, både för forskarna och för forskningspartnerna.

Utbildning

Grundutbildningen är en kurs på två dagar. I kursen ingår bland annat en genomgång av forskarens vardag och diskussioner om forskningsetik. Efter grundutbildningen följer ofta löpande fortbildningar.

Vi har hittills utbildat ett 30-tal forskningspartners men söker nu fler intresserade medlemmar. Vi är tar gärna emot nya anmälningar.

Vad krävs av en forskningspartner?

För att kunna bli forskningspartner bör du uppfylla följande: Erfarenhet av att leva med kronisk sjukdom, antingen egen eller hos närstående. Ha ett intresse för forskning. Ha engagemang, tid och ork att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Behärska engelska i tal och skrift och ha god datorvana

Är du intresserad och vill du veta mer?  Kontakta forskningsavdelningen: forskning@reumatiker.se

Läs mer om Maria Nylander Lundberg, erfaren forskningspartner.